Öljyt, nesteet, kemikaalit
Moottoriöljyt
Öljy on moottorin tärkein voiteluaine, joka mahdollistaa moottorin toimimisen ja pitkän iän. Öljy tulee aina olla mootoriin sopivaa laatua, ja se tulee vaihtaa säännöllisesti yhdessä öljynsuodattimen kanssa. Öljynvaihdon voi suorittaa vanhempiin autoihin itse, mutta uudemmissa autoissa esimerkiksi huoltoilmaisimen nollaus ja takuun säilyminen edellyttää valtuutettua korjaamoa tai öljynvaihtopistettä. Etenkin uudet autot edellyttävät öljyn vaihdon kirjaamista pilvipohjaiseen tietojärjestelmään, joka ei välttämättä onnistu kotikonstein.
Täyssynteettiset öljyt
Käytännössä kaikki uudet autot edellyttävät täyssynteettisten moottoriöljyjen käyttöä, koska ne ovat monilta ominaisuuksiltaan ylivoimiasia perinteisempiin öljyihin verrattuna. Täyssynteettiset öljyt ovat erittäin tasalaatuisia ja tarkkaan suunniteltuja öljyjä, joiden suurimpia etuja perinteisiin öljyihin on ylivertaiset kylmävoiteluomaisuudet. Kaikki täyssynteettiset öljyt ovat ns. moniasteöljyjä (ks myöhempää). Täyssynteettisiä öljyjä on voitu kehittää perinteisiä öljyjä ohuemmiksi, jolloin ne vähentävät moottorin sisäistä kitkaa ja pumppaushäviöitä, samalla kun erinomaiset voiteluominaisuudet säilyvät.
Semi/osasynteettiset öljyt
Osasynteettisiä öljyjä käytettiin erityisesti 80-90 -luvun autoissa, koska ne olivat selvästi edullisempia kuin täyssynteettiset öljyt, ja niiden kylmävoiteluominaisuudet olivat parempia kuin mineraaliöljyillä. Osasynteettisiä öljyjä käytetään edelleen lähinnä niiden hinnan vuoksi, mutta niitä käytetään esimerkiksi myös erittäin paljon ajetuissa autoissa.
Mineraaliöljyt
Mineraaliöljyt ovat perinteisiä öljyjä, joita on saatavana moniasteöljyjen lisäksi ns. yksiasteöljyinä. Mineraaliöljyjä ei suositella moderneihin moottoreihin koska niiden ominaisuudet eivät välttämättä riitä. Ne soveltuvat vanhempiin moottoreihin ja esimerkiksi rajoitetussa määrin moottoripyöriin ja kilpamoottoreihin.
Moniasteöljy
Moniasteöljyissä viskositeetti ilmoitetaan kahdella arvolla, jotka kuvaavat öljyn virtaavuutta sekä kylmänä että lämpimänä. Esimerkiksi 10W40 -öljyssä ensimmäinen numero ilmaisee kylmäviskositeetin ja jälkimmäinen korkean lämpötilan virtaavuuden. Mitä pienempi ensimmäinen numero on, sitä juoksevampaa öljy on esimerkiksi kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Juoksevampi öljy vähentää häviöitä, ja mahdollistaa öljyn oikeanlaisen toiminnan myös ääriolosuhteissa. Vastaavasti suurempi luku kuumana takaa öljykalvon paksuuden silloin kun öljy on lämmön vaikutuksesta juoksevampaa.