Akut
AKKU 80AH (700A) DIESEL 00- VARTA
KÄYNNISTYSAKKU 12V 100AH/800A 353X175X190 (HAGEN)
KÄYNNISTYSAKKU 12V 100AH/800A 353X175X190 B13 (4MAX)
KÄYNNISTYSAKKU 12V 100AH/830A 353X175X190 B13 (VARTA)
KÄYNNISTYSAKKU 12V 100AH/830A 354X174X190 B13 (HANKOOK)
KÄYNNISTYSAKKU 12V 100AH/900A 353X175X190 B13 (EXIDE PREMIUM)
KÄYNNISTYSAKKU 12V 60AH/540A ECOLINE 242X175X190 (4MAX)
KÄYNNISTYSAKKU 12V 70AH/720A AGM 278X175X190 B13 (ENRG)
KÄYNNISTYSAKKU 12V 72AH/720A EFB 278X175X190 (MAXGEAR)
KÄYNNISTYSAKKU 12V 74AH/680A 277X174X190 B13 (HANKOOK)
KÄYNNISTYSAKKU 12V 85AH/850A 315X175X175 B13 (4MAX)
KÄYNNISTYSAKKU 12V AGM 105AH/950A 392X175X190 B13 (EXIDE)
KÄYNNISTYSAKKU 12V AGM 70AH/760A 277X174X190 B13 (HANKOOK)
KÄYNNISTYSAKKU 12V AGM 70AH/760A 278X175X190 B13 (VARTA)
KÄYNNISTYSAKKU 12V AGM 80AH/800A 315X175X190 (VARTA)
KÄYNNISTYSAKKU 12V AGM 82AH/800A 315X175X190 B13 (EXIDE)
KÄYNNISTYSAKKU 12V AGM 95AH 850A 353/175/190MM (MAXGEAR)
KÄYNNISTYSAKKU 12V AGM 95AH/810A 353X175X190 B13 (ENRG)
KÄYNNISTYSAKKU 12V AGM 95AH/850A 353X175X190 B13 (VARTA)
Akut 12V, käynnistysakut, lyijyakut ja AGM-akut
Nykyaikaiset autot sisältävät erittäin paljon sähköjärjestelmiä ja elektroniikkaa, jolloin hyväkuntoinen ja laadukas akku on auton luotettavan toiminnan kannalta erittäin tärkeä komponentti. Tavanomaisen lyijyakun elinikä on käytön mukaan muutamia vuosia, ja tyypillisesti lyijyakun kapasiteetti ja kylmäkäynnistysvirta hiipuvat käyttöiän karttuessa.
Käynnistysakut, 12V
Henkilö- ja pakettiautoissa käytetään 12V sähköjärjestelmää. Sama sähköjärjestelmä hoitaa pohjimmiltaan kaiken auton sähkön käytön, käynnistyksestä valoihin, moottorin sähkökomponentteihin ja elektroniikkaan asti. 12V lyijyakku on tyypillinen käynnistysakku, joka kannattaa vaihtaa pian, jos auto ilmoittaa sähköjärjestelmän häiriöistä tai matalasta jännitteestä. Lyhyessä pätkäajossa akku kannattaa aika-ajoin ladata sitä varten tarkoitetulla laturilla, joka samalla auttaa pidentämään akun elinikää. Käynnistysakun koko määrittää yleensä myös sen syöttämän käynnistysvirran, joka on kaikissa akuissa riittävä. Lyijyakut kannattaa säilyttää aina varattuina, jotta niiden elinikä ja kunto pysyy hyvänä. Tyhjentynyt lyijyakku saattaa myös jäätyä, kun taas täysi akku kestää helposti kovimmatkin pakkaset.
AGM-akut, 12V
Osassa autoissa käytetään käynnistysakkunakin AGM-tyyppistä akkua (Absorbent Glass Mat), joka on kehittyneempi versio perinteisestä lyijyakusta. AGM-akussa ohut lasikuitukerros, joka sitoo akun elektrolyyttiä, ja sen ansiosta AGM-akku kestää tavallista lyijyakkua paremmin syväpurkausta. Tästä syystä AGM-akun yksi tyypillinen käyttö on myös ns. ”hupiakku”, jolla syötetään auton elektroniikalle, musiikkisoittimelle tai vaikkapa jääkaapille sähköä niin, että akun varaus käytetään lähes kokonaan. AGM-akut ovat yleensä hieman kalliimpia kuin tavalliset lyijyakut.
Start & Stop -akut
Start & Stop -akut on suunniteltu niin, että ne voivat antaa toistuvasti käynnistysvirtaa start&stop-järjestelmän sammuttaessa ja käynnistäessä auton moottorin lyhyiden pysähdysten aikana. Start & Stop -akut myös voivat ottaa tavallista käynnistysakkua enemmän latausvirtaa vastaan, jotta ne ennättävät latautua lyhyiden ajojaksojen aikana. Start&Stop-akut ovat joko EFB (Enhanced Flooded Battery) tai AGM-tyyppisiä.