VITO (04-14) W639
Moottorin osat
ILMAPUTKI 4MM ALIPAINE/ILMAJOUSITUS/KESKUSLUKITUS (1-METRI) OE
IMUSARJA LÄPPÄSÄÄTÖMOOTTORI 4-CYL W639 2.0D/2.2D 09.03- (PIERBURG)
JAKOKETJU 280-350 2-RIVINEN 216-LENKKIÄ (FEBI BILSTEIN)
JAKOKETJUSARJA 180-250CDI/BLUETEC LUKOLLA (SWAG)
KORJAUSSARJA, KAMPIKAMMIOTUULETUS CDI V6 (ALKUPERÄINEN)
ÖLJYNMÄÄRÄANTURIN O-RENGAS OM 651 (39,5X47,5X3,7MM )(ELRING)
PAKOSARJA/PUTKI KUPARI MUTTERI OM601-606. M102-103 (M8X1,25)
SUUTIN, TÄYSKUNNOSTETTU OM646 W639 2.0D/2.2D 09.03-
SUUTIN,VAIHTO-OSA OM646 2.0D/2.1D/2.2D 09.03- (BOSCH)
TIIVISTE ÖLJYNLAUHDUTIN V6-8 (MOOTTORI) M112/113 (ELRING)
TIIVISTE TURBO/IMUPUTKI OM642 (KUMIHOLKKI ORANSSI) 6/06-6/08
TIIVISTEÖLJYNLAUHDUTIN V6-8 (MOOTTORI) M112/M113 (ELRING)
TURBOAHDIN W203,W204,W211,W164,... 2.1D/3.0D 01.05- (GARRET)
TURBOAHDIN W639, W906 2.0D/2.1D/2.2D 09.03- (EVORON)
VENTTIILIKOPAN TIIVISTESARJA CDI 200/220 98-09 OMO611,OM646
Mercedes-Benz Vito W639 (2003-2014) varaosat
Toisen sukupolven Vito, tyyppimerkinnältään W639, on mallisarjan toisen sukupolven pieni pakettiauto. Se edeltäjä W638 oli huomattavasti kanttisemmin muotoiltu, ja W639 toikin kokonaan uudenlaista muotoilua Mercedes-Benzin pakettiautoihin. Kuten aikaisemmatkin Mersun pakettiautot, myös toisen sukupolven Vito oli takavetoinen. Se mahdollisti monta samankokoista etuvetoista pakettiautoa pienemmän kääntösäteen, ja Vito olikin hyvin ketteräksi kehuttu auto. Viton moottorivaihtoehdot koostuivat erilaista luotettavista dieseleistä ja turbodieseleistä, sekä Suomessa harvinaisemmaksi jääneistä V6-bensamoottoreista. Onpa toisen sukupolven Vitosta tehty Brabusin toimesta 6-litrainen V8-versiokin, mutta sellaista ei ole Suomessa nähty.
MB Vito 2003-2014 (W639) moottorin osat
Mercedeksen dieselmoottorit ovat olleet pitkään tunnettuja luotettavuudestaan ja helposta huollettavuudesta. Kakkossukupolven Viton moottorit ovat tästä varsin hyviä esimerkkejä, ja niiden suurimmat huollot ovatkin tyypillisiä kulumisesta aiheutuvia huoltoja – esimerkiksi moniurahihnat, öljyt ja suodatinpatruunat ovat Viton moottoreiden yleisimpiä vaihtokohteita. MB:n dieselmoottoreiden hehkutulpat joudutaan myös aika-ajoin vaihtamaan, ja niiden irroittaminen voi vaatia erikoistyökaluja.
Mercedes-Benz Vito W639 (03-14) alusta ja jarrut
MB Viton kakkossukupolvi oli varsin pitkäikäinen, sitä valmistettiin peräti yksitoista vuotta ilman erityisen suuria muutoksia. Vasta vuonna 2010 Vito W639:n tehtiin facelift, jossa päivitettiin keulan ja perän muotoilua. Samalla tekniikkaan tuli muutoksia, ja esimerkiksi BlueEFFICIENCY -moottoreita otettiin käyttöön suuremmasta Sprinteristä. Viton alustan yleisimmät varaosat ovat erilaisia heloja, niveliä ja tukivarsia, koska ne kuluvat ajan saatossa ja kilometrien kertyessä. Alustassa myös voimansiirron osat kuten vaihdelaatikon ja perän öljyt sekä kardaanin osat ja tukilaakerit saattavat olla jo iäkkäämmässä autossa vaihtokunnossa. Myös jarrupalat, jarrulevyt ja käsijarrun kengät ovat säännöllistä joskin verrattain harvaa huoltoa tarvitsevia osia.
Yleisimmät MB Vito (W639) varaosat pikalinkkeinä:
- Öljyt ja suodattimet
- Katalysaattorit, lambda-anturit ja äänenvaimentimet
- Korin osat ja puskurit
- Kardaanit ja voimansiirron osat
- Jarrut