PASSAT (97-05)
Moottorin osat
VENTTIILINOSTAJA HYDR 1.2-2,5 TDI 35X26X14MM (KOLBENSCHMIDT)
VW Passat B5 (97-05) varaosat
Volkswagen Passat B5 (1997-2005) oli jo neljäs sukupolvi Volkswagenin suurempaa perheautoa. Samalle alustarakenteelle (B5-pohjalevy) on rakennettu myös Audi A4 ja Skoda Superb. Myös tekniikassa on näissä autoissa paljon yhteistä. Passat on pitkittäismoottorinen, tilava perheauto, joka oli aikakaudessaan erittäin mukava ja laadukkaasti valmistettu auto, jonka tekniikka kestää edelleen hienosti kilometrejä. Hyvän ajomukavuuden ja ajo-ominaisuudet takasivat mm. A4:stä peräisin oleva viistotukinen pyöräntuenta edessä, joka muodostuu varsin monesta osasta. Osittain tästä syystä Passat B5:n yleisimpiä varaosia ovatkin erilaiset nivelet, tukivarret ja koiranluut etujousitukseen.
Volkswagen Passat B5 ominaisuuksia
Passatin moottorit olivat pitkälti tuttuja muista Volkswagenin ja VAG-ryhmän autoista. Esimerkiksi pienemmät bensamoottorit 1,6, 1,8 ja 1,8T olivat lähes täysin vastaavia kuin Audin moottorit. Suomeen tuotiin myös 2,8-litraista VR6-koneella varustettua Passattia, jota käytetiin myös Golfissa. Varustetasoina Passatiin tarjottiin Firstlineä, Comfortlineä, Trendlineä sekä huippumallina runsaasti varusteltua ja ylellisempää Highlineä. Facelift toteutettiin B5-passatiin vuonna 2000, jolloin myös koriin ja alustaan tehtiin muutoksia. Facelift-mallin raideleveys oli 15 milliä leveämpi, ja kori selvästi jäykempi. Myös jarrut ja alusta päivitettiin ulkoasun lisäksi. Myös lähes kaikkiin moottorimalleihin tehtiin päivityksiä. Vuonna 2001 esiteltiin ylellinen Passat W8, jossa käytettiin konsernin neljälitraista VR8-moottoria.
Passat B5 varaosat ja tyyppiviat
Passatia vaivasi samankaltaiset tyyppiviat kuin konsernin muitakin autoja. Ehkä yleisin tyyppivika on auton ovien lukkolaitteet, jotka vikaantuvat helposti, samoin kuin sähköiset lasinnostimet. Näiden vikoja on korjattu esimerkiksi lukkolaitteita ja lasinnostimia tai niiden komponentteja päivittämällä, joten uudet versiot varaosista voivat olla samalla alkuperäisiä luotettavampia. Aivan kuten saman ikäisessä Golfissa, Passatin käsijarrua tulee käyttää säännöllisesti. Liian pitkään käyttämättä ollut seisontajarru saattaa jumittaa, jolloin järkevin vaihtoehto on vaihtaa koko takajarrusatula. Vaihtotyö ei onneksi ole kovinkaan monimutkainen tai työläs, ja itse jarrusatulakin on edullinen. Bensiinimoottoreissa myös sytytyspuolat ja niiden eristeet voivat ajan kuluessa vikaantua. Puolat ovat melko edullisia ja helppoja vaihtaa, ja samalla kannattaa vaihtaa sytytystulpat.
Volkswagen Passat 1997-2005 yleisimmät varaosat
- Takajarrusatulat ja muut jarruosat
- Etupyöräntuennan osat ja koiranluut
- Sytytystulpat ja puolat
- Korin ja puskurien osat
- Ovien lukkolaitteet